Zawory szpulowe do pomp Flotronic
Ten rozdział jest wspólny dla wszystkich pomp.
Wszystkie zawory szpulowe są przykręcone do płyty montażowej 3 lub 4 śrubami, których wykręcenie umożliwi dokładne zbadanie zaworu szpulowego. Należy zwrócić uwagę, że między zaworem szpulowym a płytą znajdują się uszczelki pierścieniowe ‘O’ i środki łączące, które należy zbadać i w razie potrzeby wymienić.
Zaleca się, aby zawory szpulowe po odkręceniu były usunięte i zastąpione nowym zespołem. Jeżeli serwisowanie zaworu uzna się za celowe, wówczas można otrzymać z firmy FPL zestaw serwisowy zależnie od wyspecyfikowanego modelu i wzoru.
W pompach z przeponami o średnicy 7” i 10” zawór szpulowy składa się z perforowanej rurki ze stali nierdzewnej, a wewnątrz tej rurki jest nylonowe czółenko z gumowymi pierścieniami ‘O’ i stopkami z PTFE. Dostęp do tych części zaworu uzyskuje się dwoma metodami. Jeżeli korpus zaworu jest aluminiowy, oznacza to, że jest wykonany z trzech części: pokrywa górna i dwie części obejmujące zawierające rurkę ze stali nierdzewnej. Aby wyjąć nierdzewną rurkę, należy uchwycić dwa białe przyciski z każdej strony rurki i podnieść cały zespół. Wymienić na nowy. Należy pamiętać o przesunięciu gumowego pierścienia uszczelniającego zawierającego rurkę i zamocowanie go tylko w jednej pozycji. Należy upewnić się, że pieścień jest zamocowany prawidłowo.
Czółenka nie wolno w żadnym wypadku wypychać z nierdzewnej rurki, gdyż nie można jej naprawić i będzie do wyrzucenia.
Jeżeli korpus zaworu szpulowego jest z polipropylenu lub PTFE, wówczas odkręcenie dwóch śrub na końcu korpusu odsłoni rurkę jako że rozciągnie to dwie połówki korpusu na boki. Po ponownym zmontowaniu i wepchnięciu nierdzewnej perforowanej rurki do dwóch połówek, uszczelki pierścieniowe ‘O’, które rurkę uszczelniają, znajdą się wewnątrz dwóch połówek korpusu z polipropylenu lub PTFE. Wymiana tych uszczelek nie powinna być konieczna, o ile nie oddziaływały na nie agresywne chemikalia. W takim wypadku cały zespół należy usunąć i wymienić.
W pompach z przeponami o średnicach 12” i 14”, dostęp do czółenka centralnego uzyskuje się przez usunięcie dwóch końcowych zatyczek i wypchnięcie czółenka na zewnątrz. Czółenko jest wykonane z polipropylenu i ma pierścienie ‘O’ oraz uszczelki zaślepiające, jak opisano wyżej. Nowy zespół czółenka można otrzymać od firmy FPL i należy je ostrożnie włożyć z powrotem do kanału perforowanej rurki, która nie jest wyjmowana.
Przed zmontowaniem i umieszzczeniem części w pompie należy sprawdzić, czy założono wszystkie uszczelki pierścieniowe ‘O’ oraz czy wszystkie króćce i otwory są czyste i przejrzyste.
Zalecane jest czyste suche powietrze, a smarowanie nie jest sprawą zasadniczą, lecz może być stosowane.